search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Über das Schreiben von Sammelrezensionen. Kritisch-konstruktive Beobachtungen zur Rezensionskultur bei Lehrbüchern
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 4, S. 604-614 ZDB
Document  (315 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Rezensionen sind wichtige Instrumente der scientific community: Sie sind ein Teil der Praxis der Theorie, Foren der Diskussion und Kritik. Gerade was Sammelbesprechungen von Lehrbüchern anbelangt, zeigt das Rezensionswesen jedoch Schwächen, wie der... Beitrag aufzudecken versucht. Zu diesem Zweck wird zunächst die Frage geklärt, was eine Rezension ist, um dann den Anstoß der Kritik darlegen zu können. Schließlich werden daraus Kriterien für das Schreiben von Sammelrezensionen, insbesondere von Lehrbüchern, abgeleitet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Reviews are an important tool of the scientific community: they are part of the praxis of theory, providing a forum for discussion and critique. With regard to collective reviews of textbooks, in particular, the system of reviewing reveals flaws, as the author tries to show. In doing so, he first enquires into the question of what constitutes a review, in order to then explain the point of criticism. From this, he draws conclusions for the writing of collective reviews, especially for those on textbooks. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.11.2011
CitationZierer, Klaus: Über das Schreiben von Sammelrezensionen. Kritisch-konstruktive Beobachtungen zur Rezensionskultur bei Lehrbüchern - In: Zeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 4, S. 604-614 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-43673 - DOI: 10.25656/01:4367
export files

share content at social platforms