search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Die Bildsamkeit spontanen Handelns. Phasen biografischer Wandlungsprozesse in unterschiedlichen Lebensaltern
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 1, S. 91-107 ZDB
Document  (387 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Spontanes Handeln kann zum Ausgangspunkt von Bildung werden. Auf der Basis von narrativen, biografisch angelegten Interviews mit Jugendlichen, Erwachsenen in der Lebensmitte und Seniorinnen werden in diesem Beitrag sieben Phasen von solchen Bildungsprozessen empirisch rekonstruiert, die im spontanen Handeln beginnen. Der Vergleich der unterschiedlichen Lebensalter macht es zudem möglich, lebensalterspezifische Aspekte in diesen Bildungsphasen zu identifizieren. Diese empirischen Analysen werden mit der bildungstheoretischen Diskussion verknüpft. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Spontaneous action can become the starting point for education. On the basis of narrative, biographically designed interviews with adolescents, middle-aged and elderly people, seven phases of such educational processes having their starting point in spontaneous actions are reconstructed empirically. The comparison between the different age groups furthermore allows to identify aspects within these educational phases which are specific to an age group. These empirical analyses provide the basis for a discussion on educational theory. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.10.2011
CitationNohl, Arnd-Michael: Die Bildsamkeit spontanen Handelns. Phasen biografischer Wandlungsprozesse in unterschiedlichen Lebensaltern - In: Zeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 1, S. 91-107 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-44478 - DOI: 10.25656/01:4447
export files

share content at social platforms