search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Staatliche Eingriffe in den Zusammenhang von Bildungssystem, Familie und Gesellschaft in der Phase der Bildungsreform (1960er-/1970er-Jahre) und ihre Wirkung
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 5, S. 671-681 ZDB
Document  (343 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Rückblick auf die westdeutsche Bildungsgeschichte erweisen sich die 1960er und 1970er-Jahre als Phase eines intensiven öffentlichen wie fachwissenschaftlichen Diskurses um Reformen im Bildungswesen. Überdies wurden in dieser Zeit vielfältige Veränderungen eingeleitet, deren wesentliches Ziel in einem quantitativen und qualitativen Ausbau des Bildungswesens bestand, der sich auch in einem Abbau bestehender Bildungschancenungleichheiten auswirken sollte. Der Bildungsexpansion folgte jedoch nur ein marginaler Abbau ungleicher Bildungschancen nach, dessen Ursachen abschließend diskutiert werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In retrospective, the 1960s and 70s prove to have been a phase in West-German educational history characterized by an intense both public and professional discourse on educational reform. It was also a phase during which various changes were initiated, aiming above all at a both quantitative and qualitative expansion of the educational system which, at the same time, was to effect a decrease in existing educational inequalities. However, the expansion of the educational system was followed by only a marginal reduction of educational inequalities, the causes for which are discussed in the final part of the study. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication02.11.2011
CitationFuchs, Hans-Werner: Staatliche Eingriffe in den Zusammenhang von Bildungssystem, Familie und Gesellschaft in der Phase der Bildungsreform (1960er-/1970er-Jahre) und ihre Wirkung - In: Zeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 5, S. 671-681 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-44810 - DOI: 10.25656/01:4481
export files

share content at social platforms