search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Intoleranz als Problem der Pädagogik
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 5, S. 687-698 ZDB
Document  (373 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Eine systematische Beschäftigung mit dem Thema Intoleranz hat es in der Erziehungswissenschaft bislang nicht gegeben. In pädagogischen Programmatiken wird Intoleranz zwar häufig als ein soziales Problem thematisiert, das mit den Mitteln der Erziehung zu bekämpfen sei. Die pädagogischen Implikationen des Begriffs jedoch sind unanalysiert geblieben. In diesem Beitrag erfolgt in erziehungswissenschaftlicher Absicht eine erste Annäherung an die Fragen, die sich im Zusammenhang mit Intoleranz für die Pädagogik stellen. Ausgangspunkte bilden das Komplementärkonzept Toleranz und das Verhältnis von Intoleranz und Gewalt. Unter dem Eindruck aktueller politischer Erwartungen sieht sich die Pädagogik gezwungen, ihre Haltung zur Intoleranz neu zu bestimmen. Für die Erziehungswissenschaft erwächst daraus eine fruchtbare Herausforderung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Educational science has not yet engaged systematically with the issue of intolerance. In pedagogical programmes intolerance is indeed made an issue as a social problem to be resolved by means of education. However the pedagogical implications of the notion have remained unanalysed. For educational scientific purposes this paper delivers a first approximation to pedagogical questions in relation to intolerance. The complementary concept of tolerance and the relation between intolerance and violence provide initial points. Under the impression of contemporary political excpectations pedagogy feels compelled to redefine its attitude towards intolerance. For educational science this opens out a seminal challenge. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication02.11.2011
CitationDiehm, Isabell: Intoleranz als Problem der Pädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 5, S. 687-698 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-44836 - DOI: 10.25656/01:4483
export files

share content at social platforms