details
Title |
Wissenskonversion in schulischen Netzwerken. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur Rekonstruktion von Lernprozessen |
---|---|
Authors | Berkemeyer, Nils; Järvinen, Hanna; Ophuysen, Stefanie van |
Source | Journal for educational research online 2 (2010) 1, S. 168-192 |
Document | full text (637 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Wissen; Inhaltsanalyse; Interview; Vertrauen; Sozialisation; Schulentwicklung; Lehrer; Lernen; Lernprozess; Teamarbeit; Schulnetz; Projekt; Lernende Organisation; Professionalisierung; Austausch; Innovation; Kooperation; Modell; Netzwerk; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1866-6671; 18666671 |
Language | German |
Year of creation | 2010 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die hier vorgestellte Studie nimmt Bezug auf das von Berkemeyer, Manitius und Müthing (2008) vorgestellte theoretische Rahmenmodell zur Analyse von schulischen Innovationsnetzwerken und beschäftigt sich mit Lernprozessen in Schulnetzwerken. Diese werden anhand der Wissensspirale von Nonaka (1994) inhaltsanalytisch am Beispiel des Projekts "Schulen im Team" rekonstruiert. Damit greift die Arbeit die Defizite bezüglich lerntheoretischer Beschäftigung mit Netzwerken auf und trägt zum besseren Verständnis von Innovationsnetzwerken im schulischen Kontext bei. Die Befunde der Studie deuten eine spiralförmige Entwicklung des Wissens an und machen zugleich unterschiedliche Dynamiken in den untersuchten Netzwerken sichtbar. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article refers to the framework model of Berkemeyer, Manitius, and Müthing (2008) that was developed to explain and analyze functions of innovative networking processes. The present study deals in particular with learning processes in school networks. These processes were reconstructed by analyzing interview data in the project "Schulen im Team" on the basis of Nonaka's (1994) spiral of knowledge creation using the method of content analysis. Thus, the study addresses the deficits with regard to examining networks from a learning theory perspective and makes a contribution to a better understanding of innovation networks in educational contexts. The findings indicate a spiral development of knowledge and, at the same time, reveal different dynamics in the analyzed networks. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Journal for educational research online Jahr: 2010 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 06.12.2011 |
Citation | Berkemeyer, Nils; Järvinen, Hanna; Ophuysen, Stefanie van: Wissenskonversion in schulischen Netzwerken. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur Rekonstruktion von Lernprozessen - In: Journal for educational research online 2 (2010) 1, S. 168-192 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-45720 - DOI: 10.25656/01:4572 |