search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Evaluation von Schulklassenbesuchen im Museum
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 51 (2005) 6, S. 774-785 ZDB
Document  (147 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Analyse des lern- und motivationsförderlichen Potenzials von naturwissenschaftlich-technischen Museen und Science Centern als ergänzende Lernorte zur formellen Bildung. Hierbei wird zunächst ein Überblick über die aktuelle Forschungslage gegeben, der verdeutlicht, dass zwar eine Vielzahl an Einzelstudien vorliegt, diese jedoch kaum systematisch und theoriegeleitet erfolgt sind. Ausgehend von dieser Befundlage und einer Analyse der situativen Charakteristika dieser Lernorte werden lern- und motivationstheoretische Ansätze vorgestellt, die eine Basis für eine theoriegeleitete Forschung in diesem Bereich bieten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article deals with the analysis of the learning- and motivation-enhancing potential of museums of natural science and of technology as well as of science centers as places of learning that complement formal education. The authors start with a survey on the present state of the art in research, which shows that, although a large number of individual studies has been submitted so far, these are by no means systematic or theory-guided. On the basis of this survey and of an analysis of the individual characteristics of these places of learning, the authors present approaches to a theory of learning and motivation providing a basis for theory-guided research in the field. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication19.10.2011
CitationLewalter, Doris; Geyer, Claudia: Evaluation von Schulklassenbesuchen im Museum - In: Zeitschrift für Pädagogik 51 (2005) 6, S. 774-785 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-47808 - DOI: 10.25656/01:4780
export files

share content at social platforms