details
Title |
Überfachliche Kompetenzen als Ziele beruflicher Bildung im betrieblichen Alltag |
---|---|
Author | Maag Merki, Katharina |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 2, S. 202-222 |
Document | full text (286 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kompetenz; Empirische Untersuchung; Fragebogenerhebung; Selbstständigkeit; Lernen; Motivation; Lernkultur; Lernende Organisation; Berufsausbildung; Berufsbildung; Beruf; Schlüsselqualifikation; Betriebliche Berufsausbildung; Alltag; Arbeitsorganisation; Schweiz |
sub-discipline | Empirical Educational Research Vocational Education and Training |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Trotz der Bedeutsamkeit, die den überfachlichen Kompetenzen in der beruflichen Bildung zugewiesen wird, ist relativ wenig empirisch untersucht, inwiefern der berufliche Alltag als fördernde Umwelt zur Entwicklung dieser Kompetenzen zu interpretieren ist. Eine Studie in der Schweiz ermöglicht zu analysieren, in welchem Zusammenhang arbeitsplatzspezifische Merkmale mit den überfachlichen Kompetenzen junger Erwachsener stehen und inwiefern sich berufsfeldspezifische Unterschiede abzeichnen. Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass der betriebliche Alltag einen bedeutenden Faktor in Bezug auf die Förderung von überfachlichen Kompetenzen darstellt, wobei mit berufsfeldspezifischen Unterschieden zu rechnen ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Despite the significance attributed to cross-curricular competences in vocational education there exist hardly any empirical investigations into the question of whether the everyday routine in a company can be interpreted as an environment promoting the development of such competences. A study carried out in Switzerland, covering a large number of cross-curricular competences among more than 20.000 young adults, provides a basis for an analysis of the relation between job-specific features and cross-curricular competences of young adults as well as of the differences between diverse vocational fields. The results suggest that the daily routine in the companies constitutes an important factor in the promotion of cross-curricular competences, but that differences among the vocational fields have to be expected. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2004 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.10.2011 |
Citation | Maag Merki, Katharina: Überfachliche Kompetenzen als Ziele beruflicher Bildung im betrieblichen Alltag - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 2, S. 202-222 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-48078 - DOI: 10.25656/01:4807 |