search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Bildungsstandards und Kerncurriculum. Systematischer Kontext, bildungstheoretische Probleme
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 5, S. 650-661 ZDB
Document  (152 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der aktuellen Debatte um Bildungsstandards stehen sich Proponenten und Opponenten frontal gegenüber - allerdings nicht selten auf der Basis einer allzu schlichten dualen Schematisierung der Problemlage. Diese Schematisierung wird aufgelöst, wenn man (1) die Diskussion um Bildungsstandards in den Kontext der kulturwissenschaftlichen Debatte um das kulturelle Gedächtnis und Prozesse der Kanonisierung stellt. Die komplexen Probleme der Kanonisierung werden sichtbar, wenn man sie (2) an den Beispielen des Religionsunterrichts und der Rechtschreibung diskutiert. Dadurch wird (3) deutlich, dass die Debatte um Bildungsstandards keineswegs Bildungstheorie negiert, sondern deren Reflexion weiterführt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the present debate on educational standards, proponents and opponents confront each other directly – however, they often do so on the basis of a much too simple dual schematization of the problem. This schematization is resolved if (1) the discussion on educational standards is placed within the context of the cultural-scientific debate on cultural memory and on canonization. The complex problems of canonization become evident if (2) they are discussed on the basis of the examples of religious instruction and of spelling. Thus, it is revealed (3) that the debate on educational standards by no means negates educational theory but, rather, continues its reflection. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.12.2011
CitationTenorth, Heinz-Elmar: Bildungsstandards und Kerncurriculum. Systematischer Kontext, bildungstheoretische Probleme - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 5, S. 650-661 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-48334 - DOI: 10.25656/01:4833
export files

share content at social platforms