search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Vermittlung interkultureller Kompetenz im Englischunterricht - eine curriculare Perspektive
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 6, S. 818-834 ZDB
Document  (245 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Entwicklungen von einem statischen zu einem dynamischen Kulturbegriff und die Forderung nach einem Verständnis von interkultureller Kompetenz im Sinne der konstruktiven Auseinandersetzung mit einer anderen und der eigenen Kultur bilden die Grundlage einer theorieorientierten Curriculumanalyse. Ausgehend vom Modell von Milton Bennett zur Entwicklung interkultureller Sensibilität werden die Englischcurricula der 16 deutschen Bundesländer daraufhin überprüft, inwieweit die in ihnen enthaltenen interkulturellen Lehrziele und Inhalte die Modellvorstellungen reflektieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Theoretical developments from a static to a dynamic culture concept in the discussion about intercultural competence in the foreign language classroom and demands to understand intercultural competence as a constructive interaction with another and one´s own culture, form the basis of a theory-oriented curriculum analysis. Applying Milton Bennett´s model of development of intercultural sensitivity the English curricula of the 16 German federal states are analyzed in terms of the degree of correspondence between the aims and contents of teaching and the theoretical model. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.10.2011
CitationGöbel, Kerstin; Hesse, Hermann-Günter: Vermittlung interkultureller Kompetenz im Englischunterricht - eine curriculare Perspektive - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 6, S. 818-834 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-48429 - DOI: 10.25656/01:4842
export files

share content at social platforms