details
Title |
Vermittlung interkultureller Kompetenz im Englischunterricht - eine curriculare Perspektive |
---|---|
Authors | Göbel, Kerstin; Hesse, Hermann-Günter |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 6, S. 818-834 |
Document | full text (245 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Schuljahr 09; Interkulturelle Kompetenz; Interkulturelles Lernen; Lernziel; Curriculum; Lehrplan; Unterrichtsinhalt; Englischunterricht; Bundesland; Analyse; Deutschland |
sub-discipline | General Educational Science Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Entwicklungen von einem statischen zu einem dynamischen Kulturbegriff und die Forderung nach einem Verständnis von interkultureller Kompetenz im Sinne der konstruktiven Auseinandersetzung mit einer anderen und der eigenen Kultur bilden die Grundlage einer theorieorientierten Curriculumanalyse. Ausgehend vom Modell von Milton Bennett zur Entwicklung interkultureller Sensibilität werden die Englischcurricula der 16 deutschen Bundesländer daraufhin überprüft, inwieweit die in ihnen enthaltenen interkulturellen Lehrziele und Inhalte die Modellvorstellungen reflektieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Theoretical developments from a static to a dynamic culture concept in the discussion about intercultural competence in the foreign language classroom and demands to understand intercultural competence as a constructive interaction with another and one´s own culture, form the basis of a theory-oriented curriculum analysis. Applying Milton Bennett´s model of development of intercultural sensitivity the English curricula of the 16 German federal states are analyzed in terms of the degree of correspondence between the aims and contents of teaching and the theoretical model. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2004 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.10.2011 |
Citation | Göbel, Kerstin; Hesse, Hermann-Günter: Vermittlung interkultureller Kompetenz im Englischunterricht - eine curriculare Perspektive - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 6, S. 818-834 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-48429 - DOI: 10.25656/01:4842 |