details
Title |
"Mathematische Literalität" in sprachlich-kulturell heterogenen Schulklassen |
---|---|
Authors | Gogolin, Ingrid; Schwarz, Inga |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 6, S. 835-848 |
Document | full text (219 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erhebungsinstrument; Kind; Schuljahr 07; Deutsch als Fremdsprache; Deutsch als Zweitsprache; Grammatik; Sprachbarriere; Sprachförderung; Sprachgebrauch; Sprachkompetenz; Sprachstandsforschung; Russisch; Türkisch; Schriftsprache; Mathematische Kompetenz; Fachunterricht; Fachsprache; Migrant; Deutschland; Hamburg |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In dem Beitrag geht es um Klärungen, die das generelle Problem der Heterogenität in der Schülerschaft betreffen. Angeschlossen wird an laufende Diskurse, die nicht zuletzt in Reaktion auf die Ergebnisse der internationalen Schulleistungsvergleichsstudien (TIMSS, PISA, IGLU) sich der Frage zuwenden, wie es zu dem schlechten Abschneiden der Schülerinnen und Schüler mit Migrationshintergrund in deutschen Schulen kommt. Unsere Untersuchungen konzentrieren sich auf die Frage, wie die sprachlich-kulturelle Herkunft von Schülerinnen und Schülern in deutschen Schulen ihr Lernen beeinflusst, das in deutscher Sprache stattfindet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This contribution derives from an inquiry in the scope of of the general issue of diversity among student populations in German schools. Our research picks up current discourses which - as a follow up to large scale international studies like TIMSS, PISA or PIRLS - try to answer the question why immigrant minority students do not succeed better in the German school system. Our inquiry concentrates on the question whether and how the linguistic and cultural backgrounds of immigrant minority students influence their learning in German schools. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2004 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.10.2011 |
Citation | Gogolin, Ingrid; Schwarz, Inga: "Mathematische Literalität" in sprachlich-kulturell heterogenen Schulklassen - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 6, S. 835-848 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-48435 - DOI: 10.25656/01:4843 |