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Title |
Migrationshintergrund - eine Frage der Definition! |
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Author | Kemper, Thomas |
Source | Die Deutsche Schule 102 (2010) 4, S. 315-326 |
Document | full text (268 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Begriff; Lebensalter; Generation; Bildungsstatistik; Recht; Schule; Schüler; Zweite Generation; Muttersprache; Einwanderung; Mikrozensus; Staatsangehörigkeit; Ausländer; Einwanderer; Erste Generation; Migrant; Migrationshintergrund |
sub-discipline | Empirical Educational Research Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 0340-4099; 00120731; 03404099 |
Extra information | Research data, study details and survey instruments |
Language | German |
Year of creation | 2010 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Zur Bildung des statistischen Konstrukts 'Migrationshintergrund' werden seit einiger Zeit ergänzend zur Staatsangehörigkeit weitere Merkmale, wie zum Beispiel das Geburtsland der Eltern oder auch die Familiensprache, erhoben, um so für Bildungsplanung wie für Bildungsforschung aussagekräftigere Daten zu gewinnen. Allerdings zeigt sich, dass sowohl für die amtlichen Statistiken als auch in der Bildungsforschung nicht durchgehend die gleichen Merkmale miteinander kombiniert werden, um den 'Migrationshintergrund' zu erfassen. Dies wird im Folgenden dargestellt und am Beispiel der Schulstatistik gezeigt, welche Probleme, insbesondere hinsichtlich der Vergleichbarkeit von Ergebnissen, sich infolge der unterschiedlichen Definitionen des 'Migrationshintergrunds' ergeben. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | For some time now, features like parents' country of origin or the family language have been surveyed in addition to citizenship in order to collect more valid data for education planning and educational research. Each of the formed indicators is labelled 'migration background'. However, it is clear that the operationalisation used in governments statistics and educational research is not consistent over different studies. The present contribution aims at illustrating this inconsistency with data from the German school statistics. It will be demonstrated which problems stem from the heterogeneity in the definition of 'migration background' - especially for the comparability of results from different studies. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2010 |
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Date of publication | 09.01.2012 |
Citation | Kemper, Thomas: Migrationshintergrund - eine Frage der Definition! - In: Die Deutsche Schule 102 (2010) 4, S. 315-326 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-51518 - DOI: 10.25656/01:5151 |