search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Die berufliche Weiterbildung von Grund- und Sekundarschullehrern in Japan
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 47 (2001) 1, S. 81-99 ZDB
Document  (1.758 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Mittelpunt dieses Beitrags steht das berufliche Fortbildungswesen für japanische Lehrer, das größtenteils auf einem kollegialen Kooperationsnetzwerk basiert. Es wird dargelegt, wie die japanische Vorstellung von Lehren als Handwerkskunst die professionelle Entwicklung von Lehrern im Primar- und Sekundarbereich bestimmt. Die hochentwickelte Form der berufsbegleitenden Weiterbildung in Japan hat zu einer Professionskultur geführt, in der das pädagogische Handlungswissen einem stetigen Reformulierungs- und Wandlungsprozess unterworfen ist. Dieser Dynamik steht der Nachteil gegenüber, dass die berufliche Weiterentwicklung von Lehrern überwiegend im Rahmen dieser bestehenden Unterrichtskultur möglich ist und eine Rückbindung an die Universitäten und Hochschulforschung gering ist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article focusses on the system of further vocational education for Japanese teachers which is to the greater part based on a network of Cooperation among colleagues. It is shown in what way the Japanese conception of teaching as a craft determines the professional career of teachers in the field of primary and secondary schooling. In Japan, the highly developed form of further education accompanying the professional practice has led to a professional culture in which knowledge relating to pedagogical action is continuously submitted to a process of reformulation and change. This dynamism has to be balanced against the disadvantageous fact that further professional education for teachers is only possible within the framework of the existing culture of instruction and draws not enough on either the universities or educational research on teaching. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.02.2012
CitationShimahara, N. Ken: Die berufliche Weiterbildung von Grund- und Sekundarschullehrern in Japan - In: Zeitschrift für Pädagogik 47 (2001) 1, S. 81-99 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-52629 - DOI: 10.25656/01:5262
export files

share content at social platforms