search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Stützunterricht für ausländische Jugendliche in der Berufsausbildung
Parallel titleRemedial courses in the professional training of young migrants
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 15 (1987) 1, S. 52-64 ZDB
Document  (1.082 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der folgende Beitrag resümiert die Erfahrungen aus 25 Modellversuchen, in denen versucht wurde, die Benachteiligung ausländischer Jugendlicher bei der Berufsausbildung durch Sprachförderung und sozialpädagogische Hilfen zu kompensieren. Dabei werden die in den verschiedenen Maßnahmen gleichartigen Probleme erörtert, und zwar das Verhältnis von Sprachförderung und Fachkunde, das methodische Konzept des Stützunterrichts, die Zweisprachigkeit und die Zweitsprache als Medium des Lernens sowie Fragen der Qualifizierung der Lehrkräfte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The German Institute for Professional Training has sponsored 25 model courses designed to compensate for the handicaps of young migrants in their professional training. Social and pedagogical measures on the one hand and teaching German as a second language on the other form the framework for these courses. The article discusses such problems which are common to all these courses despite of their different conditions: the relationship between teaching the language and the professional training, the methods of these courses, the use of mother tongue or bilingual procedures and the qualification of the teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication15.04.2021
CitationReich, Hans H.: Stützunterricht für ausländische Jugendliche in der Berufsausbildung - In: Unterrichtswissenschaft 15 (1987) 1, S. 52-64 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-54415 - DOI: 10.25656/01:5441
export files

share content at social platforms