details
Original Title |
Quantifizierende und interpretative Analysen des schulischen Lernens in Gruppen |
---|---|
Parallel title | Quantitative and Qualitative Analyses of Group Work |
Authors | Haag, Ludwig; Dann, Hanns-Dietrich; Diegritz, Theodor; Fürst, Carl; Rosenbusch, Heinz S. |
Source | Unterrichtswissenschaft 28 (2000) 4, S. 334-349 |
Document | full text (1.065 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Methode; Forschung; Methodologie; Qualitative Forschung; Interpersonale Kommunikation; Pädagogische Psychologie; Schulklasse; Lehrer-Schüler-Interaktion; Kooperatives Lernen |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 2000 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Mainstream der Argumentation über das Verhältnis quantitativer und qualitativer Unterrichtsforschung wird eher von einem Mischansatz zwischen beiden Vorgehensweisen ausgegangen. Doch dieser Ansatz spiegelt sich relativ wenig in Forschungsarbeiten wider. Anhand des Forschungsprojekts "Kommunikation im Gruppenunterricht" wird aufgezeigt, worin das gegenseitige Ergänzungspotential quantitativer und qualitativer Forschung besteht. Dabei wird deutlich, dass quantitative Analysen erst auf der Basis qualitativ begründeter Variablen zu brauchbaren Erkenntnissen führen. Umgekehrt können mittels interpretativer Feinanalysen die quantitativen Ergebnisse veranschaulicht und vertieft werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Today there is no doubt that the quantitative and qualitative research paradigms are seen together. But there are only few empirical studies reflecting this standard of research. In this paper studying small group work we can show the potential existing between quantitative and qualitative research. Useful results are based on variables qualitatively grounded, and quantitative results can be illustrated by qualitative fine analyses. Thus, the two approaches have to be employed complementarily. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 2000 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 07.05.2013 |
Citation | Haag, Ludwig; Dann, Hanns-Dietrich; Diegritz, Theodor; Fürst, Carl; Rosenbusch, Heinz S.: Quantifizierende und interpretative Analysen des schulischen Lernens in Gruppen - In: Unterrichtswissenschaft 28 (2000) 4, S. 334-349 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-54778 - DOI: 10.25656/01:5477 |