search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Quantifizierende und interpretative Analysen des schulischen Lernens in Gruppen
Parallel titleQuantitative and Qualitative Analyses of Group Work
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 28 (2000) 4, S. 334-349 ZDB
Document  (1.065 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Mainstream der Argumentation über das Verhältnis quantitativer und qualitativer Unterrichtsforschung wird eher von einem Mischansatz zwischen beiden Vorgehensweisen ausgegangen. Doch dieser Ansatz spiegelt sich relativ wenig in Forschungsarbeiten wider. Anhand des Forschungsprojekts "Kommunikation im Gruppenunterricht" wird aufgezeigt, worin das gegenseitige Ergänzungspotential quantitativer und qualitativer Forschung besteht. Dabei wird deutlich, dass quantitative Analysen erst auf der Basis qualitativ begründeter Variablen zu brauchbaren Erkenntnissen führen. Umgekehrt können mittels interpretativer Feinanalysen die quantitativen Ergebnisse veranschaulicht und vertieft werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Today there is no doubt that the quantitative and qualitative research paradigms are seen together. But there are only few empirical studies reflecting this standard of research. In this paper studying small group work we can show the potential existing between quantitative and qualitative research. Useful results are based on variables qualitatively grounded, and quantitative results can be illustrated by qualitative fine analyses. Thus, the two approaches have to be employed complementarily. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication07.05.2013
CitationHaag, Ludwig; Dann, Hanns-Dietrich; Diegritz, Theodor; Fürst, Carl; Rosenbusch, Heinz S.: Quantifizierende und interpretative Analysen des schulischen Lernens in Gruppen - In: Unterrichtswissenschaft 28 (2000) 4, S. 334-349 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-54778 - DOI: 10.25656/01:5477
export files

share content at social platforms