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Original Title
Wissenskonstruktion in Dyaden: Förderung und Konsequenzen für den Lernerfolg
Parallel titleKnowledge Construction in Dyads: Support and Consequences forthe Studying Success
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 35 (2007) 3, S. 255-282 ZDB
Document  (1.734 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die vorliegende Studie geht der Frage nach, wie Wissen in Dyaden konstruiert und repräsentiert wird. Hauptsächliches Anliegen ist (1) der Vergleich von Indizes der Wissensdiskussion und -konstruktion in verschiedenen experimentellen Bedingungen und (2) die Überprüfung der Relationen zwischen Prozessmerkmalen der Wissenskonstruktion und Faktenwissen, konzeptuellem Verstehen sowie Transfer. Teilnehmer/innen waren 104 Studierende (80 Frauen, 24 Männer) im Alter zwischen 19 und 39 Jahren. Sie wurden per Zufall 52 Dyaden und drei Lernarrangements zugeordnet: Freie Kooperation, Wechselseitiges Lehren und Lernen (WELL) und geleitete Befragung (Prompts). Die Ergebnisse belegen, dass Tiefenverarbeitung in durch Prompts unterstützten Dyaden dominierte. Konflikte wurden überwiegend in der "freien Kooperation" gelöst. Im Rahmen der 2. Erhebung erreichte die Fehlerregulation unter den Bedingungen des WELL die höchsten Ausprägungen. Was die Zusammenhänge der Dialogsequenzen mit dem Wissenserwerb anbelangt, ließen sich hypothesenkonforme Befunde nachweisen. Tiefenverarbeitung stand in Verbindung mit konzeptuellem Verstehen und Wissenstransfer. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This study examined knowledge building inquiry and discourse in dyads of university students. The goals were (1) to characterize knowledge building inquiry and discourse under different experimental conditions, and (2) to investigate whether knowledge building is related to knowledge of facts, conceptual understanding and transfer. 104 students (80 females, 24 males) at the age between 19 and 39 years took part in the study. 52 dyads were set up and randomly assigned to one of three conditions: Free cooperation, mutual teaching and learning and guided questioning (prompts). Results indicated that deep processing dominates in dyads being supported by cognitive and metacognitive prompts; conflicts are solved predominantly in the context of "free cooperation". In the second elevation metacognitive regulation reaches the highest expressions under the condition of "mutual teaching and learning". In line with the third hypothesis deep processing in knowledge building was related to conceptual understanding and transfer. (DIPF/Orig.)
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Date of publication13.06.2012
CitationKonrad, Klaus: Wissenskonstruktion in Dyaden: Förderung und Konsequenzen für den Lernerfolg - In: Unterrichtswissenschaft 35 (2007) 3, S. 255-282 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-54974 - DOI: 10.25656/01:5497
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