search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zum Stellenwert empirischer Forschung für die Allgemeine Didaktik
Parallel titleEmpirical research and General Education
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 35 (2007) 4, S. 355-381 ZDB
Document  (2.085 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vor dem Hintergrund der Diskussion um die Allgemeine Didaktik wird - ausgehend von Erkenntnissen der empirischen Lehr-Lern- und Unterrichtsforschung sowie von Lern- und Entwicklungstheorien und didaktischen Überlegungen zum Unterricht - eine empirisch fundierte entwicklungs- und handlungsorientierte Didaktik entworfen. Dabei wird der Frage nachgegangen, wie lernprozessanregende Aufgaben und Unterrichtsabläufe aussehen müssen, die empirischen, theoretischen und normativen Perspektiven gerecht werden. Danach wird ein forschungsmethodischer Rahmen für die empirische Evaluation von unterrichtlichen Konzepten, die auf diesem allgemeindidaktischen Modell beruhen, in seinen Prinzipien sowie anhand von durchgeführten Studien vorgestellt und in seinen methodologischen Besonderheiten diskutiert. Sieben Thesen zu Möglichkeiten und Grenzen einer entsprechenden Forschungsstrategie schließen den Beitrag ab. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):At present, the position of General Education ("Allgemeine Didaktik") as an academic discipline is discussed controversially in Germany. At this background, an approach is developed in which results of empirical instructional research, learning and developmental theories as well as didactical considerations are taken into account. The resolution is a curriculum script in which complex problems and learning steps play a crucial role. To validate the specific value of this model the concept of theory-driven evaluation of didactical approaches is presented which has already been carried out successfully several times by the authors. On the basis of their experiences, methodological chances and boundaries are discussed. The basic ideas of this research strategy are summarized in seven theses. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.06.2012
CitationBlömeke, Sigrid; Herzig, Bardo; Tulodziecki, Gerhard: Zum Stellenwert empirischer Forschung für die Allgemeine Didaktik - In: Unterrichtswissenschaft 35 (2007) 4, S. 355-381 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-55015 - DOI: 10.25656/01:5501
export files

share content at social platforms