search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Institutionalisierung und Ausdifferenzierung der Erziehungswissenschaft als Forschungsdisziplin
Author
SourceWigger, Lothar [Hrsg.]: Forschungsfelder der Allgemeinen Erziehungswissenschaft. Opladen : Leske und Budrich 2002, S. 221-230. - (Zeitschrift für Erziehungswissenschaft / Beiheft; 1)
Document  (876 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mit den Methoden empirischer Wissenschaftsforschung beobachtet sich die Erziehungswissenschaft erst seit gut zehn Jahren selbst. Dabei begreift Wissenschaftsforschung die Disziplin als ein komplexes Kommunikationssystem, in dem sich auf eigentümliche Weise das Fach wie auch die Strukturen der Erzeugung disziplinären Wissens reproduzieren. Am Beispiel der Etablierung der Erziehungswissenschaft im Wissenschaftssystem und ihrer besonderen Binnendifferenzierung werden Fragen und Befunde der empirischen Wissenschaftsforschung diskutiert. Im Zentrum steht dabei der Wandel der Allgemeinen Erziehungswissenschaft. Es werden Desiderate benannt, die eine künftige Wissenschaftsforschung aufgreifen müsste, um Aufgaben und Funktionen besser verstehen zu können, die die Allgemeine Erziehungswissenschaft für die Gesamtdisziplin auch heute noch (und wieder) systematisch erfüllt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):For the last decade Educational Science has been observing itself with the help of empirical social science research. Research in the field of social studies of science understands a discipline as a complex system of communication, inside of which the subject and the structures for the generation of disciplinary knowledge reproduce themselves. Questions and research results from empirical research in this field will be discussed in relation to the example of the establishment of educational sciences in the scientific system and its particular internal differentiation. Central to the discussion is the development of general education theory. Suggestions will be made as to what future research must focus on, if it is to understand the tasks and functions which general education theory still fulfills for the whole discipline of educational science. (DIPF/ Orig.)
is part of:Forschungsfelder der allgemeinen Erziehungswissenschaft
Statistics
Checksums
Date of publication11.06.2012
CitationProndczynsky, Andreas von: Institutionalisierung und Ausdifferenzierung der Erziehungswissenschaft als Forschungsdisziplin - In: Wigger, Lothar [Hrsg.]: Forschungsfelder der Allgemeinen Erziehungswissenschaft. Opladen : Leske und Budrich 2002, S. 221-230. - (Zeitschrift für Erziehungswissenschaft / Beiheft; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-55958 - DOI: 10.25656/01:5595
export files

share content at social platforms