details
Original Title |
Schultypspezifische Variation politisch-sozialer Toleranz - nur eine Frage der Selektion? |
---|---|
Parallel title | Variation in student's socio-political tolerance between school types - just a selection effect? |
Author | Noack, Peter |
Source | ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 23 (2003) 4, S. 343-355 |
Document | full text (1.037 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Einstellung <Psy>; Adoleszenz; Schulart; Schüler; Soziales Verhalten; Aufsatz; Toleranz; Ausländerfeindlichkeit; Politische Einstellung; Politische Sozialisation; Jugendlicher |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Social Work and Social Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0720-4361; 1436-1957; 07204361; 14361957 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mit dem Fokus auf ausländer- und demokratiefeindliche Einstellungen von Schülern wird in der Studie geprüft, ob schultypspezifische Unterschiede in der politisch-sozialen Toleranz auch jenseits erwartbarer Selektionsprozesse bestehen. Zu diesem Zweck wurden zunächst querschnittlich Effekte des Schultyps auf die Einstellungen von Jungen und Mädchen in der mittleren Adoleszenz (N = 203) bei Kontrolle familialer Hintergrundmerkmale analysiert. Anhand längsschnittlicher Daten von zwei Messzeitpunkten (N = 147) wurden dann dieselben Analysen unter zusätzlicher Kontrolle der Vormessung der Einstellungsvariablen durchgeführt. Die Ergebnisse weisen auf einen eigenständigen Effekt des besuchten Schultyps hin, der zwar absolut gesehen gering, aber statistisch bedeutsam ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Focusing on negative attitudes towards foreigners and democracy, the study examines differences in students' tolerance depending on school track above and beyond likely processes of selection into tracks. A first set analyses of cross-sectional data from male and female students in middle adolescence (N = 203) served to test effects of school track when controlling for various aspects of the family background. Drawing on longitudinal data from two measurement points (n = 147), parallel analyses were conducted also controlling for t1 assessments of the attitudinal variables. Results suggest a genuine effect of school track which is small in absolute terms but statistically significant. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation Jahr: 2003 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.04.2014 |
Citation | Noack, Peter: Schultypspezifische Variation politisch-sozialer Toleranz - nur eine Frage der Selektion? - In: ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 23 (2003) 4, S. 343-355 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-57626 - DOI: 10.25656/01:5762 |