details
Original Title |
Innovation ohne Forschung? Ein Plädoyer für den Design-Based Research-Ansatz in der Lehr-Lernforschung |
---|---|
Parallel title | Innovation without Research? Arguments for Design-Based Research in Educational Research |
Author | Reinmann, Gabi |
Source | Unterrichtswissenschaft 33 (2005) 1, S. 52-69 |
Document | full text (2.265 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Erziehung; Empirische Methode; Evaluation; Methodologie; Lehr-Lern-Forschung; Lernen; Lehren; Bildungsprogramm; Experimentelle Methode |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 2005 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Design-Based Research wird als ein Forschungsansatz vorgestellt, der besser als andere Forschungsansätze im Rahmen der Lehr-Lernforschung in der Lage sein soll, nachhaltige Innovationen im Bildungs- und Unterrichtsalltag hervorzubringen. Nach einer kurzen Klärung des Innovationsbegriffs und dessen Bedeutung im Bereich der Bildung werden einige Innovationshindernisse in der Forschung dargelegt und darauf aufbauend der Design-Based Research-Ansatz mit seinen Zielen und besonderen Merkmalen beschrieben. Der Ansatz, der der Gestaltung eine zentrale Rolle im Forschungsprozess zuweist, wird von der Experimental- und Evaluationsforschung abgegrenzt und dahingehend analysiert, inwieweit er wissenschaftlichen Prinzipien genügen kann. Abschließend erfolgt eine zusammenfassende Argumentation für den Design-Based Research-Ansatz. (ZPID) |
Abstract (English): | The article presents design-based research which is more capable of creating sustained innovation in the practice of education than other forms of research. After a short description of the term „innovation" and its meaning in educational contexts the article demonstrates some drawbacks for innovation and describes, on this basis, the goals and specific characteristics of designbased research. Design-based research, which assigns design a central role in the research process, is differentiated from experimental and evaluative research and analysed to what extend it upholds scientific principles. The article concludes with arguments summarizing pros for design-based research which can enhance the innovation potential of educational research. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 2005 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.04.2013 |
Citation | Reinmann, Gabi: Innovation ohne Forschung? Ein Plädoyer für den Design-Based Research-Ansatz in der Lehr-Lernforschung - In: Unterrichtswissenschaft 33 (2005) 1, S. 52-69 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-57878 - DOI: 10.25656/01:5787 |