search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Orthographische Lernprozesse im Grundschulbereich. Ergebnisse aus Mehrebenenanalysen
Parallel titleThe Process of Orthographie Learning in Primary Education First Results from Longitudinal Multilevel Analysis
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 33 (2005) 1, S. 70-91 ZDB
Document  (1.296 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es wird über Ergebnisse einer Längsschnittuntersuchung zu Lehr- und Lernprozessen im schriftsprachlichen Bereich in der Grundschule berichtet. Die Studie stützt sich auf eine empirische Basis von 1622 Schülerinnen und Schülern aus 78 Grundschulklassen des Regierungsbezirkes Köln. Schriftspracherwerbsprozesse von Grundschulkindern werden im Kontext der jeweiligen unterrichtlichen Lernumgebungen mittels quantitativer und qualitativer empirischer Methoden rekonstruiert. Im Beitrag werden sowohl Methoden zur mehrperspektivischen Rekonstruktion von Bedingungen unterrichtlicher Lernumgebungen sowie zur Rekonstruktion von schriftsprachlichen Lernvoraussetzungen und speziell orthographischen Lernprozessen beschrieben als auch zentrale Auswertungsverfahren und Befunde der Studie erörtert. (ZPID)
Abstract (English):The paper reports on the results of longitudinal analysis of teaching and learning processes regarding the acquisition of written language in primary education. The study is based upon empincal data from 1,622 pupils from 78 primary school classes in the district of Cologne. Throughout the article, different processes of orthographic learning on primary school level are reconstructed by means of qualitative and quantitative empirical methods that take the context of the respective in-class learning environments into account. The paper shows the methods of such a multi-perspecttve reconstruction and it also reveals the general requirements and processes of Orthographic learning. Finally, the paper discusses central methods of evaluation and presents the general outcome of the study. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.04.2013
CitationHanke, Petra; Schwippert, Knut: Orthographische Lernprozesse im Grundschulbereich. Ergebnisse aus Mehrebenenanalysen - In: Unterrichtswissenschaft 33 (2005) 1, S. 70-91 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-57889 - DOI: 10.25656/01:5788
export files

share content at social platforms