search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Implementationsforschung - oder: der steinige Weg, Unterricht zu verändern
Parallel titleResearch on Implementation: The Problems of Changing Teaching and Learning
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 196-214 ZDB
Document  (1.237 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ein Überblick über Ansätze und Ergebnisse der Implementationsforschung wird gegeben, wobei zwei Implementationsstrategien unterschieden werden: Top-down-Strategien und symbiotische Strategien. Diese Strategien werden anhand folgender Leitfragen analysiert: Wie werden Ziele und Inhalte der Innovation festgelegt? Was sind Kriterien für den Erfolg einer Implementation und wie wird der Implementationserfolg evaluiert? Welche Erkenntnisse über fördernde und hemmende Einflussfaktoren auf die Implementation können aus den Strategien abgeleitet werden? Welche Konsequenzen für die Unterrichtsforschung lassen sich ableiten? (ZPID)
Abstract (English):This article gives a review ofapproaches and results ofresearch on implementation. Two different strategies of implementation are distinguished: top-down strategies and symbiotic strategies. Both are analyzed according to the following questions: How are goals and contents of an innovation determined? What does success of implementation mean in the context of the particular strategy and which kind of evaluation is used to measure success? Which factors that foster or hamper the process of implementation are important to consider within the particular strategy? (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.04.2013
CitationGräsel, Cornelia; Parchmann, Ilka: Implementationsforschung - oder: der steinige Weg, Unterricht zu verändern - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 196-214 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58134 - DOI: 10.25656/01:5813
export files

share content at social platforms