details
Original Title |
Förderung epistemischen Fragens im Religionsunterricht |
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Parallel title | Promotion of Epistemic Questioning in Religious Instruction |
Author | Neber, Heinz |
Source | Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 4, S. 308-320 |
Document | full text (2.716 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Kognitiver Prozess; Sekundarbereich; Gesamtschule; Schüler; Lehrmethode; Epistemologie; Religion |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Social Science and Philosophy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Religionsunterricht der sechsten Jahrgangsstufe wurde epistemisches Fragen von Schülern gefördert, um Wissen über Gleichnisse zu generieren. Drei Bedingungen wurden verglichen. In der ersten Gruppe (16 Schüler) wurden Fragestämme am Ende jeder von vier Unterrichtseinheiten vorgegeben, die das schriftliche Fragen von Schülern in Richtungen lenkten, die aus einem Wissensmodell abgeleitet waren. Die zweite Gruppe (16 Schüler) hatte die eigenen Fragen zu Gleichnissen zusätzlich zu beantworten. Die dritte Gruppe (14 Schüler) formulierte Fragen ohne lenkende Vorgaben. Gelenktes Fragen förderte den Wissenserwerb, den Transfer der Fragestrategie und den subjektiven motivationalen Wert des Fragenstellens im Religionsunterricht relativ stärker als die anderen Bedingungen. Schlussgefolgert wird, dass sich die Förderung epistemischen Fragens von Schülern leicht in den Unterricht integrieren lässt, aber weiter optimiert werden kann. (ZPID) |
Abstract (English): | Epistemic questioning of students aiming at the generation of knowledge about parables in sixth grade religious instruction has been promoted by three different kinds of interventions. First, question stems guiding the production of written questions ofthe students into directions which had been derived from a model of knowledge were presented at the end of each of four lessons (guided questioning). Second, in addition to writing guided questions students had to note down answers to their questions (guided questioning and answering). Third, students wrote questions without any prestructuring guidance (open questions). Guided questioning promoted the acquisition of knowledge about the parables, the transfer of the questioning strategy; and the subjective motivational value of questioning in religious instruction relatively more effectively than the other two conditions. The promotion of epistemic questioning is quite easily implementable into lessons but might be further optimized. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 2004 |
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Date of publication | 11.04.2013 |
Citation | Neber, Heinz: Förderung epistemischen Fragens im Religionsunterricht - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 4, S. 308-320 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58199 - DOI: 10.25656/01:5819 |