search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fragen hinter Schülerfragen - Schülerfragen hinterfragen
Parallel titleQuestions behind Students Questioning
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 32 (2004) 4, S. 321-333 ZDB
Document  (1.159 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Um mehr über Potenzial und funktionale Bedeutung von Schülerfragen in unterschiedlichen Lehr-Lernsettings zu erfahren, wurden Daten verschiedener Langzeitstudien reanalysiert und in einem Pilot-Projekt 172 Schüler zu Schülerfragen befragt. Es ergaben sich Hinweise darauf, dass Schülerfragen bei der Konstituierung von Wissen und der Entwicklung von Problemlösefähigkeit von zentraler Bedeutung sind und dass ein Fragen zulassender Unterricht das emotional-motivationale Empfinden sowie den Problemlöseerfolg Lernender positiv beeinflusst. Es wird herausgestellt, dass sich eine Fragekultur im Unterricht offensichtlich besonders gut in dezentralen Arrangements etablieren lässt. (ZPID)
Abstract (English):To get more information about the potential and the function of student questioning we re-analysed different longitudinal studies in various teaching-learning-settings and combined the results with those of a pilot questionnaire on student questioning. Although student questioning seems to be important creating new knowledge and solving problems its potential isn 't really used, yet. This, however, should be done because questioning is going hand in hand with positive emotional, motivational, and cognitive processes in decentralised teaching-learning arrangements especially. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.04.2013
CitationSembill, Detlef; Gut-Sembill, Katrin: Fragen hinter Schülerfragen - Schülerfragen hinterfragen - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 4, S. 321-333 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58201 - DOI: 10.25656/01:5820
export files

share content at social platforms