search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
"Das Abenteuer auf dem Katheder". Zur Vorlesung als rhetorische Lehrform
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 1, S. 61-79 ZDB
Document  (1.686 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag wird die Vorlesung als zentrale akademische Lehrform thematisiert. Gegen vehemente Kritik an diesem Lehrverfahren wird herausgearbeitet, daß der Lehrvortrag in einer dialogischen Form unter Beachtung rhetorischer Grundregeln durchaus eine Bedeutung für die akademische Lehre besitzt. Dazu ist es allerdings notwendig, Grundform rhetorischen Handelns zu beachten und die Vorlesung als rhetorische Situation zu gestalten. Zur Professionalisierung der Hochschullehrer ist daher neben fachlichem Wissen und didaktischem Können zukünftig immer rhetorische Schulung notwendig. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author discusses the lecture as a central genre of academic instruction. It is shown that - despite vehement criticism of this form of teaching - the lecture in dialogue form and in consideration of basic rhetorical rules is by all means of importance to academic Instruction. It is, however, necessary to observe fundamental forms of rhetorical action and to organize the lecture as a rhetoncal Situation. Thus, the proffessionalization of the university teachers will in future always require a rhetorical training in addition to expert knowledge and didactic abilities. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.11.2012
CitationApel, Hans Jürgen: "Das Abenteuer auf dem Katheder". Zur Vorlesung als rhetorische Lehrform - In: Zeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 1, S. 61-79 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-59391 - DOI: 10.25656/01:5939
export files

share content at social platforms