search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Wie wächst das Bildungssystem?
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 1, S. 103-120 ZDB
Document  (1.541 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag faßt Forschungsergebnisse der letzten zwei Jahrzehnte zusammen und stellt ein theoretisches Modell zur Diskussion. Das Bildungswachstum vollzieht sich über Niveaustufen hinweg, die eine strukturelle Einheit darstellen. Sind die Lernspielräume auf einem Entwicklungsniveau erschöpft, wird der Sprung auf ein neues Niveau durch den Eigenausbau des Bildungssystems herausgefordert. Dabei wird der Anteil der Lehramtsstudenten am gesamten akademischen Nachwuchs von 1820 bis in die Gegenwart als der beste Indikator betrachtet. Motor des Bildungswachstums im individuellen Lebenslauf wie im kollektiven historischen Prozeß ist der Mangel, der zu neuen Erwartungshorizonten und Anstrengungsbereitschaften herausfordert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author summarizes research results of the past two decades and puts a theoretical model up for discussion. Educational expansion proceeds via different levels representing a structural unity. Once the room for learning is exhausted on a development level, the leap onto a new level is provoked through the self-expansion of the educational system. In this, the number of students in teacher training as a proportion of the entire student body from 1820 up to the present is considered the best indicator. The driving force in educational expansion both in the individual career and in the collective historical process is a deficit provoking new expectations and efforts. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.11.2012
CitationTitze, Hartmut: Wie wächst das Bildungssystem? - In: Zeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 1, S. 103-120 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-59411 - DOI: 10.25656/01:5941
export files

share content at social platforms