search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Universität und Lehrerbildung?
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 1, S. 61-82 ZDB
Document  (1.853 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der [...] Aufsatz geht von der Frage aus, welche Bedeutung für die Lehrerausbildung der institutionelle Ort, an dem sie stattfindet, besitzt. Wissenschaftlichkeit und Berufsorientierung sind die wesentlichen Optionen, die die Lehrerausbildung für die Universitätslösung stark macht. In den "Hochschulpolitischen Thesen" des Wissenschaftsrates sind diese Optionen jüngst bezweifelt worden. Es werden sowohl die Gründe für den Zweifel wie auch die Argumente, die gegen eine Verlagerung der Lehrerausbildung sprechen, herausgestellt. Vor diesem Hintergrund heben sich drei mögliche bildungspolitische Strategien, Lehrerausbildung zu reformieren, ab: die administrative, die professionspolitische und die der Politikberatung durch Expertise. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The following essay begins with the question on the significante of the form of instution in which teacher training takes place. Scientific approach and professional orientation and training are the essential claime, which qualify teacher training for a dissociation from university. These claims have recently been doubted in the 'Theses concerning Policies on Higher Education' of the Council of Science. The reasons for the doubts as well as the arguments against a transfer of teacher training are emphasized. Against this background three possible politico-educational strategies to reform teacher training become apparent: the administrative, the professional-political, and the strategy of policy consulting by experts. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.12.2012
CitationProndczynsky, Andreas von: Universität und Lehrerbildung? - In: Zeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 1, S. 61-82 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-68056 - DOI: 10.25656/01:6805
export files

share content at social platforms