search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Preis und Plausibilität der Höherentwicklungsidee
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 2, S. 205-221 ZDB
Document  (1.567 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Moralische Entwicklung wird in der Regel als moralische Höherentwicklung verstanden. Daß sich das Denken über Entwicklung der Moral und damit des Selbst primär an der "Vertikalen" zu orientieren habe, wird im vorliegenden Artikel kritisiert. Die Einwände beziehen sich auf die Primatstellungen des Sozialen und des Kognitiven im Diskurs über Moral und moralische Entwicklung und die damit einhergehende Vernachlässigung der Bedeutung des Selbst für das moralische Phänomen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In general, moral development is thought of as development towards higher stages of reasoning and/or action. This obtrusive emphasis of developmentalist thinking along the vertical dimension of moral development and - in correspondance - the development of the seif is being critizised. The objections developped on in this article focus on the preeminence of both the social and cognitive dimension in the discource of morals and moral development. It is argued that, in consequence, the significance of the seif for the understanding of the moral phenomena is heavily underestimated. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.12.2012
CitationReichenbach, Roland: Preis und Plausibilität der Höherentwicklungsidee - In: Zeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 2, S. 205-221 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-68124 - DOI: 10.25656/01:6812
export files

share content at social platforms