details
Title |
Muß Erziehung wertvoll sein? |
---|---|
Author | Rustemeyer, Dirk |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 2, S. 231-242 |
Document | full text (1.067 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehung; Pädagogik; Sittlichkeit; Erziehungswissenschaft; Gesellschaft; Begriffsbildung; Handlungstheorie; Soziale Beziehung; Soziale Integration; Geschichtsphilosophie; Ethik; Ethische Erziehung; Verantwortung; Demokratie; Wertevermittlung; Philosophie; Moral; Soziologie; Theorie; Kant, Immanuel; Deutschland |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1998 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Thema der sozialen Integration moderner Gesellschaften wird zunehmend mit Hilfe moralischer Topoi diskutiert. Der Pädagogik soll die Aufgabe einer Werteerziehung zufallen. Im Blick auf philosophische und soziologische Überlegungen zur Moral wird diese Zuschreibungsform kritisiert. Die Theoriebildung sollte der Versuchung widerstehen, ihre Begriffe eher moralisch als theoretisch einzuführen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The theme of social integration of modern societies is increasingly discussed with the help of moral tops. Educational efforts are said to assume the task of an educational of values. With regard to philosophical and sociological reflections on morality this intention is criticized. The shaping of an educational theorie should resist to temptation to introduce its concepts from a more moral than theoretical approach. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1998 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.12.2012 |
Citation | Rustemeyer, Dirk: Muß Erziehung wertvoll sein? - In: Zeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 2, S. 231-242 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-68145 - DOI: 10.25656/01:6814 |