details
Title |
Bewegungs- oder Wissenschaftsorientierung in der Koedukationsdebatte - ein segregierter Diskurs? |
---|---|
Author | Kraul, Margret |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 2, S. 263-271 |
Document | full text (836 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Erziehung; Erziehungstheorie; Pädagogik; Chancengleichheit; Gesellschaft; Handlungstheorie; Frauenforschung; Geschlechterbeziehung; Koedukation; Bildungspolitik; Schulwesen; Demokratie; Emanzipation; Benachteiligung; Kritik; Praxisbezug; Theorie; Kant, Immanuel; Geschlechtsbezogene Pädagogik |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Gender Studies and Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1998 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Kern der Stellungnahme zu Drerups Aufsatz zur Koedukationsdebatte ist die kritische Auseinandersetzung mit seiner Trennung der Debatte in "Bewegungsliteratur" und "wissenschaftlich approbierte Forschungsbefunde". Im Rahmen einer an den Postulaten der Aufklärung orientierten Erziehungstheorie wird verdeutlicht, daß Koedukation an "sinnbestimmter Erziehung" überprüft werden muß; die von Drerup vorgeschlagene Trennung dagegen einer kritischen, als Handlungswissenschaft verstandenen, Erziehungswissenschaft nicht gerecht wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In his paper on the debate on coeducation, Drerup draws a sharp line between "literature written for the movement" and "results based on scientific research". This division is strongly contested by the author. Guided by educational theory based on the postulates of enlightenment, she argues that coeducation has to be evaluated in the light of "meaning" and "goal orientation". The division proposed by Drerup does not meet the demands of a critical science of education conceived of as an actionoriented science. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1998 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.12.2012 |
Citation | Kraul, Margret: Bewegungs- oder Wissenschaftsorientierung in der Koedukationsdebatte - ein segregierter Diskurs? - In: Zeitschrift für Pädagogik 44 (1998) 2, S. 263-271 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-68172 - DOI: 10.25656/01:6817 |