search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Erziehung und Toleranz. Handlungstheoretische Implikationen Interkultureller Pädagogik
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 2, S. 251-274 ZDB
Document  (2.147 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Bislang hat sich die theoretische Debatte um Interkulturelle Pädagogik auf eine Klärung des Kulturbegriffs konzentriert. Die Ziele des Programms - Toleranz und Anerkennung - wurden auf ihre handlungstheoretischen Implikationen allerdings noch nicht untersucht. Dies wird in dem hier vorliegenden Artikel nachgeholt und soll der theoretischen Grundlegung einer noch ausstehen den empirisch-systematischen Erforschung der Praxis interkultureller Erziehung dienen. In einer vorläufigen Heuristik werden fünf sozial institutionalisierte Formen des Umgangs mit ethnisch codierter Differenz unterschieden: bösartige Diskriminierung, Nicht-Beachtung/Ignoranz, Toleranz/Duldung, positive Diskriminierung/Quotierung, Anerkennung/Respekt. In der Struktur dieser Handlungsoptionen lassen sich Ambivalenzen und Ambiguitäten offenlegen, die sich strukturhomolog auch im pädagogischen Umgang mit ethnischer Differenz fortsetzen. An zwei Beispielen aus der interkulturellen Erziehungspraxis wird illustriert, dass Interkulturelle Pädagogik offenbar in Dilemmata und Paradoxien führt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):So far, the debate on intercultural pedagogics has centered on the clarification of the concept of culture. The objectives of the program, however, - "tolerance" and "recognition" - have not yet been analyzed as to their action-theoretical implications. This is now undertaken in the present article and is meant to contribute to the theoretical foundation of a still pending empirical-systematic investigation of the practice of intercultural education. In a preliminary heuristic, five socially institutionalized ways of dealing with ethnically encoded differences are distinguished: vicious discrimination, disregard/ignorance, tolerance/toleration, positive discrimination/introduction of quota, appreciation/respect. In the structure of these options to act, ambivalences and ambiguities may be revealed which find their structural-homologous prolongation in the pedagogical approach to ethnic differences. Two examples taken from the intercultural educational practice serve to illustrate that intercultural pedagogics apparently leads to dilemmas and paradoxies. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.11.2012
CitationDiehm, Isabell: Erziehung und Toleranz. Handlungstheoretische Implikationen Interkultureller Pädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 2, S. 251-274 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-68979 - DOI: 10.25656/01:6897
export files

share content at social platforms