search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Beunruhigend beruhigende Botschaften. Erziehungswissenschaftliche Glättungsversuche in konstruktivistischen Didaktikentwürfen
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 3, S. 439-451 ZDB
Document  (1.138 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Radikale Konstruktivismus akzentuiert die Subjektivität von Wirklichkeitskonstruktionen und weist damit die Möglichkeit einer von BeobachterInnen unabhängigen Erkenntnis zurück. Konstruktivistische Didaktiken stellen in diesem Zusammenhang im Zuge einer entsprechenden Abwendung von linear-kausalen Modellen die Modellierung subjektorientierter Lernwelten in Aussicht. Der Aufsatz untersucht konstruktivistisch gewendete Didaktikentwürfe als Ergebnis erziehungswissenschaftlicher Befriedungsstrategien, mit deren Hilfe radikale Anfragen geglättet und in gängige Reformdebatten eingepaßt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Radical constructivism accentuates the subjectivity of constructions of reality and thus refutes the possibility of insights gamed by independent observers. In the context, constructivistic didactics hold out the prospect of a modelling of subject-oriented worlds of learning in the course of a corresponding averting of linear-causal models. The author examines constructivistically oriented didactic concepts as a result of pedagogical strategies of gratification with the help of which radical queries can be smoothed out and fitted into current debates on reform. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.12.2012
CitationBeetz, Sibylle: Beunruhigend beruhigende Botschaften. Erziehungswissenschaftliche Glättungsversuche in konstruktivistischen Didaktikentwürfen - In: Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 3, S. 439-451 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-69046 - DOI: 10.25656/01:6904
export files

share content at social platforms