search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Die Historie der Grundschule im Spiegel ihrer Geschichtsschreibung
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 541-554 ZDB
Document  (1.327 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag behandelt die Historiographie der Grundschule, zeigt - und problematisiert - die Standardlesart dieser Geschichte, in der die Grundschule vor allem als Schule im 20. Jahrhundert, im Kontext staatlicher Bildungspolitik und reformpädagogischer Programme sowie als unstrittige Aufgabe der gemeinsamen Beschulung aller Kinder interpretiert wird. Sensibel für die Ansprüche, die sich mit der Identität der Grundschulpädagogik verbinden, ist diese Standardgeschichte nicht nur relativ blind gegenüber dem bildungspolitischen Kontext und den eigenen Schwächen der Grundschule wie der Grundschulpädagogik, sondern auch historiographisch nicht alternativenlos. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article deals with the historiography of primary education. describing and problematizing the standard reading of this history in which the primary school is traditionally interpreted as a school of the twentieth century, seen in the context of the state's educational policy and of reform pedagogical programs and as an indisputable task of communal schooling for all children. Being sensitive to the demands connected with the identity of the pedagogics of primary education, this standard reading is relatively blind to the context of educational policy as well as to the shortcomings of the primary school itself and of its underlying theory. Furthermore, viable alternative interpretations ought to be considered. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.12.2012
CitationTenorth, Heinz-Elmar: Die Historie der Grundschule im Spiegel ihrer Geschichtsschreibung - In: Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 541-554 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-69123 - DOI: 10.25656/01:6912
export files

share content at social platforms