details
Title |
Einwirkung als unverzichtbares Konzept jeglichen erzieherischen Handelns |
---|---|
Author | Ludwig, Peter H. |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 585-600 |
Document | full text (1.569 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehung; Erziehungsstil; Erziehungsziel; Beeinflussung; Definition; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2000 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Einwirkungskritik bezweifelt, daß Erziehung im Zusammenhang mit Einwirkung gesehen werden kann. Entgegen dieser Skepsis soll gezeigt werden, daß jede Erziehung unumgänglich auf den Edukanden einwirken soll, unabhängig davon, welche Erziehungsstile, oder - praktiken eingesetzt werden und welchen Erziehungszielen sie dienen. Erziehung besteht aus Einwirkungsversuchen. Selbst eine liberale Erziehung, die dem Prinzip des "begleitenden Wachsenlassens" entspricht, zielt auf Einwirkung. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The influence criticism doubts that education can be referred to as linked to influence. Contrary to this skepticism it is meant to be demonstrated that any effective educational process unavoidably influences those to be educated, regardless which educational styles or methods are employed and which educational goals they serve. Education consists of attempts of exercising influence. Even free education which corresponds to the principle of „accompanying mental development" inevitably aims at influencing people. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2000 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.12.2012 |
Citation | Ludwig, Peter H.: Einwirkung als unverzichtbares Konzept jeglichen erzieherischen Handelns - In: Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 4, S. 585-600 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-69158 - DOI: 10.25656/01:6915 |