search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Qualität und Qualitätssicherung im Schulsystem. Hintergünde - Konzepte - Probleme
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 6, S. 809-829 ZDB
Document  (1.936 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag beinhaltet eine Diskussion von Hintergründen, Konzepten und Problemen der aktuellen Qualitätsdiskussion im Schulsystem. Welche inner- und außerwissenschaftlichen Erfahrungen haben zur Konzentration auf Qualität und Qualitätssicherung geführt? In welchen Varianten wird Qualität zum Thema ( normativ, analytisch, empirisch und operativ)? Inwieweit lassen sich Qualitätsbegriffe und Qualitätssicherungskonzepte aus dem privatwirtschaftlichen Bereich auf das Schulsystem bzw. die einzelne Schule übertragen? Abschließend wird für einen offensiven Umgang mit dem Qualitäts-Thema plädiert; darin ist die Berücksichtigung der Grenzen dieses Ansatzes mit eingeschlossen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author discusses the background, concepts, and problems of the recent debate on quality within the school system. Which internal and external scientific experiences have led to a concentration on quality and quality maintenance? In what variants is quality made an issue (normative, analytical, empirical, or operative)? In how far may concepts of quality and quality maintenance be transferred from the sector of private industry onto the school system and the individual school? Finally, the author pleads for an offensive approach to the issue of quality, well taking into account the limits of such an approach. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.12.2012
CitationTerhart, Ewald: Qualität und Qualitätssicherung im Schulsystem. Hintergünde - Konzepte - Probleme - In: Zeitschrift für Pädagogik 46 (2000) 6, S. 809-829 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-69255 - DOI: 10.25656/01:6925
export files

share content at social platforms