search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Familiale und schulische Einflüsse auf die Konstituierung des Selbst in der Jugendarbeit
Parallel titleThe influence of family and school On the constitution of the self during adolescence
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 1, S. 93-110 ZDB
Document  (1.264 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In einer kulturvergleichenden Untersuchung wird ein theoretisches Modell zur Konstituierung des Selbst bei Jugendlichen, in Anlehnung an ein Modell von Kreutz (1989), empirisch geprüft. Schule und Familie als Institutionen und deren Interaktionsordnungen werden in ihrer Wirkung auf das Selbst von Jugendlichen untersucht. Grundlage der Prüfung waren Daten aus drei Stichprobenerhebungen einer Ost-West-Studie bei 12- bis 16jährigen Schuljugendlichen. Dabei konnte die Grundstruktur des Modells repliziert werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In a cross-cultural comparative study a theoretical model for the constitution of the self among adolescents is tested empirically; in this, the authors refer to a model developed by Kreutz (1989). School and family as institutions and networks of interaction are examined as to their impact on the self of adolescents. The investigation is based on data provided by three sample surveys which were part of an East/West study among 12- to 16 year- old students. In this, the basic structure of the model could be replicated. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.02.2015
CitationMerkens, Hans; Classen, Gabriele; Bergs-Winkels, Dagmar: Familiale und schulische Einflüsse auf die Konstituierung des Selbst in der Jugendarbeit - In: Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 1, S. 93-110 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-69758 - DOI: 10.25656/01:6975
export files

share content at social platforms