details
Title |
Von Klassen und Schichten zu Lebensstilen und Milieus. Zur Bedeutung der neueren Ungleichheitsforschung für die Bildungssoziologie |
---|---|
Author | Lüders, Manfred |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 2, S. 301-320 |
Document | full text (1.700 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsforschung; Methode; Bildungschance; Bildungssoziologie; Chancengleichheit; Soziale Situation; Soziales Milieu; Sozialforschung; Bildungsbiografie; Lebensstil; Soziale Herkunft; Soziale Schicht; Sozialer Wandel; Sozialstruktur |
sub-discipline | Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1997 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Angesichts des sozialen Wandels wird die weitere Verwendung des Schichtenmodells als Fokus der aktuellen Bildungssoziologie und Ungleichheitsforschung kritisiert. Der Autor führt dagegen Modelle aus der Lebensstil- und Milieuforschung der empirischen Sozialforschung an. Mit diesen Modellen könnten die vielfältigen Reaktionsmöglichkeiten sich ausdifferenzierender Gruppierungen erfaßt werden. Es werden zwei Studien vorgestellt, die Individualisierung, Milieuspezifik und Lebenswelt ins Zentrum ihrer Überlegungen stellen. An ihnen zeigt der Autor einerseits, daß es weiterhin Klassen- und Schichtenstrukturen gibt, deren handlungsbestimmende Determinanten andererseits nicht überschätzt werden dürfen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Considering social change, the author criticizes the fact that the social strata model is still being used as the focal point of present day educational sociology and research on inequality. He, instead, proposes models used in research on life styles and milieus conducted within the framework of empirical social research. These models would allow to register the manifold ways in which the emerging groups read to similar of differing social conditions. Two studies are presented which focus on individualization, aspects specific to milieu, and life worlds. On the basis of these studies, the author shows that, on the one hand, structures of class and social strata still exist, but that, on the other, their impact on an individual's actions should not be overestimated. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1997 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.03.2015 |
Citation | Lüders, Manfred: Von Klassen und Schichten zu Lebensstilen und Milieus. Zur Bedeutung der neueren Ungleichheitsforschung für die Bildungssoziologie - In: Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 2, S. 301-320 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-69843 - DOI: 10.25656/01:6984 |