details
Original Title |
"Das Kot der Welt, in welches ich mich vertieft...". Pestalozzi als autobiographischer Denker |
---|---|
Parallel title | "The world's debris which I have become absorbed in ...". Pestalozzi as autobiographic thinker |
Author | Bittner, Günther |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 3, S. 357-373 |
Document | full text (1.459 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Biografische Methode; Bildungsgeschichte; Psychoanalyse; Autobiografie; Biografie; Dilthey, Philipp H.; Freud, Sigmund; Pestalozzi, Johann Heinrich; Deutschland <bis 1945> |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1997 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im folgenden Beitrag werden Pestalozzis Schriften als autobiographische Selbstreflexion gelesen und interpretiert. Dabei werden nicht vorgefertigte psychoanalytische Kategorien benutzt, sondern im Anschluß an Diltheys Begründungen zum autobiographischen Verstehen aus den Schriften selbst Fragestellungen entwickelt, mit denen die Texte untersucht werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author reads and interprets Pestalozzis writings as an autobiographical self-reflection In this, he does not rely on ready-made psycho-analytical categories, but rather examines the texts on the basis of questions deduced from the writings themselves following Dilthey’s concept of an autobiographical understanding The causes and experiences of Pestalozzis life have entered his theoretical texts and have changed without the texts themselves losing their systematic message. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1997 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.03.2015 |
Citation | Bittner, Günther: "Das Kot der Welt, in welches ich mich vertieft...". Pestalozzi als autobiographischer Denker - In: Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 3, S. 357-373 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-69860 - DOI: 10.25656/01:6986 |