details
Original Title |
Soziale Ungleichheit, Integration und Schulentwicklung. Zu den Qualitätskriterien bei der "Entstaatlichung" von Schule |
---|---|
Parallel title | Social inequality, integration, and school development. Criteria for the quality of schools withdrawing from state control |
Author | Preuss-Lausitz, Ulf |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 4, S. 583-596 |
Document | full text (1.248 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Chancengleichheit; Autonomie; Soziale Benachteiligung; Soziale Integration; Bildungssystem; Schulpolitik; Schule; Schulwesen; Schulprofil; Schulentwicklung; Segregation; Staat; Privatisierung; Ökonomie; Qualität; Theorie; Deutschland |
sub-discipline | Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1997 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Diskurs um Gestaltungsautonomie und Profilbildung der Einzelschule, um Entstaatlichung bis hin zur Privatisierung des Schulwesens wird vor dem Hintergrund zunehmender sozialer und ökonomischer Segregationstendenzen analysiert. Die sozial ausgleichende Funktion des gesamten Bildungssystems wird gegen neoliberale Trends in Schulpolitik und Schultheorie verteidigt. Dabei wird die Notwendigkeit empirischer Prüfverfahren zur Unterstützung von Chancengleichheit bzw. sozialer Kohäsion bei allen Formen größerer Selbständigkeit der Einzelschule und im privaten Schulwesen exemplarisch begründet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The discourse on the individual school's autonomy in defining and developing a profile of its own, on a withdrawal of the state up to the privatization of the school system is analyzed against the background of an increasing trend towards social and economic segregation. The entire educational system's equalizing function is defended against neo-liberal trends in school policy and school theory. The need for empirical tests aimed at ensuring equal opportunity or, rather, social cohesion in all forms of school autonomy and in the private sector of the school system is substantiated and exemplified. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1997 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.04.2015 |
Citation | Preuss-Lausitz, Ulf: Soziale Ungleichheit, Integration und Schulentwicklung. Zu den Qualitätskriterien bei der "Entstaatlichung" von Schule - In: Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 4, S. 583-596 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-69956 - DOI: 10.25656/01:6995 |