details
Original Title |
Handlungsorientierung und Indoktrination in der Umweltpädagogik |
---|---|
Parallel title | Action orientation and indoctrination in environmental pedagogics |
Author | Lehmann, Jürgen |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 4, S. 631-636 |
Document | full text (564 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Umwelterziehung; Handlungstheorie; Schule; Lernen; Handlungsorientierung; Lernziel; Ökologie; Umweltschutz; Deutschland |
sub-discipline | Environmental Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1997 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Eine Reihe von Konzepten zur Umweltbildung betont in den letzten Jahren zunehmend die ökologische Handlungsorientierung in der Umweltpädagogik. Einige Umweltpädagogen sehen hierin eine problematische Tendenz zur Indoktrination. In dem Beitrag wird versucht, diese Bedenken zu zerstreuen. Es wird argumentiert, daß ökologisches Handeln als Lernziel aus anderen Gründen in der Tat sehr problematisch ist, nämlich dann, wenn es als individuelles unpolitisches Handeln konzipiert wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the past few years, various concepts of environmental education have increasingly accentuated the orientation towards ecological action in environmental pedagogics. A number of environmental pedagogues consider this a problematic trend towards indoctrination. The author tries to dispel these misgivings. He argues that the environmental action approach has other shortcomings, especially if conceptualized as individual unpolitical action. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1997 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.04.2015 |
Citation | Lehmann, Jürgen: Handlungsorientierung und Indoktrination in der Umweltpädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 43 (1997) 4, S. 631-636 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-69980 - DOI: 10.25656/01:6998 |