search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Lernprozesse durch Service Learning an Universitäten
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 4, S. 531-547 ZDB
Document  (669 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im vorliegenden Beitrag wird untersucht, inwieweit sich durch Service Learning als hochschuldidaktisches Modell die Lernprozesse bei Studierenden optimieren lassen. Bei Service Learning handelt es sich um eine Lehr-Lernform, bei der Theorie vermittelnde Seminaranteile mit sozialem Engagement Studierender verknüpft werden. Das Ziel von Service Learning ist die verbesserte Theorie-Praxis-Verknüpfung sowie die Förderung sozialen Engagements Studierender. In einem quasi-experimentellen Prä-Post-Design wurden insgesamt 116 Studierende im Verlauf eines Semesters befragt. Erhoben wurden Variablen des selbstgesteuerten Lernens sowie des erlebten Wissenszuwachses. Die Befunde zeigen an, dass Studierende aus Service Learning-Seminaren im Vergleich zu konventionellen Veranstaltungsformen u.a. einen höheren Wissenszuwachs erleben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author examines in how far service learning as a didactic model in higher education could help optimize learning processes among students. Service learning constitutes a specific form of teaching and learning which combines teaching units aimed at imparting theoretical knowledge with social commitment by students. The aim of service learning is to optimize the linking of theory and practice and to promote social commitment among students. In a quasi-experimental pre-post-design, a total of 116 students were interviewed during the course of one semester. The survey focused on variables of self-controlled learning and of the perceived increase in knowledge. The results show that, compared to conventional forms of instruction, students participating in service learning courses experience, among other things, a greater increase in knowledge. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.03.2013
CitationReinders, Heinz: Lernprozesse durch Service Learning an Universitäten - In: Zeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 4, S. 531-547 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-71587 - DOI: 10.25656/01:7158
export files

share content at social platforms