search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Radikal dialogisch. Reflexionen zum Globalen Lernen aus der Perspektive der Pädagogik Paulo Freires
Author
SourceMagazin erwachsenenbildung.at (2012) 16, 9 S. ZDB
Document  (203 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1993-6818; 19936818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag beleuchtet Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen dem Konzept des Globalen Lernens und Paulo Freires Pädagogik der Unterdrückten. Der fruchtbringende Dialog zwischen diesen beiden Konzepten soll klären, wie eine politische Erwachsenenbildung im globalen Kontext aussehen muss, die einen Beitrag zum Verständnis von komplexen Entwicklungen und zur gelingenden Orientierung von Menschen leisten kann. Nach einer Darstellung der Differenzen zwischen den Konzepten werden die Gemeinsamkeiten beleuchtet. Als Synthese wird die Dialektik der Bildung anhand von vier Widerspruchspaaren diskutiert, die Bildung im Kontext der Globalisierung heute kennzeichnen: Individualisierung versus Standardisierung, Fragmentierung versus Universalisierung, Konsum versus Protest und schließlich Allokation versus Emanzipation. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article illuminates similarities and differences between the concept of Global Learning and Paulo Freire‘s Pedagogy of the Oppressed. The fruitful dialogue between both of these concepts should clarify what a political adult education, one that is able to contribute to the understanding of complex developments and the successful orientation of people, should look like in a global context. A presentation of the differences between the concepts will be followed by an explanation of the similarities. As a synthesis, the dialectic of education will be discussed using four pairs of contradictions that characterise education in the context of globalisation today: individualisation versus standardisation, fragmentation versus universalisation, consumption versus protest and finally allocation versus emancipation. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.03.2013
CitationFaschingeder, Gerald: Radikal dialogisch. Reflexionen zum Globalen Lernen aus der Perspektive der Pädagogik Paulo Freires - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2012) 16, 9 S. - URN: urn:nbn:de:0111-opus-73160 - DOI: 10.25656/01:7316
export files

share content at social platforms