search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Research on instruction in multimedia learning environments. Design and effects
Parallel titleLehr-Lernforschung mit multimedialen Lernumgebungen
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 27 (1999) 1, S. 78-96 ZDB
Document  (1.423 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):This paper describes the design of problem-based learning environments in which multimedia are used. The authors assume that presenting problems to students stimulates the development of knowledge, skills and attitudes. Three types of problems are distinguished, problems of categorization, interpretation and design, the solution of which result in different cognitive constructs. The types of problems are described and the instructional-design rules for learning to solve these types of problems are specified. The paper then discusses different research projects in which students learn to solve categorization and design problems. Attention is paid to representation of reality in a multimedia environment. In the research projects the effectiveness and efficiency of the instructional designs in multimedia learning environments are tested. The paper finally addresses the usefulness of multimedia learning environments for learning to solve the different types of problems. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Ausgehend von der Annahme, daß der Prozeß des Problemlösens die Entwicklung von Wissen, Fertigkeiten und Einstellungen fördert, sollen im folgenden problemorientierte Lernumgebungen, in denen Multimedia zum Einsatz kommt, beschrieben werden. Die Autoren unterscheiden drei Problemtypen: kategoriale, interpretative und gestaltende, deren Lösung unterschiedlicher kognitiver Strategien bedarf. Weiterhin werden die Anforderungen, die an ein Instruktionsdesign gestellt werden, das Problemlösen-Lernen ermöglichen soll, spezifiziert. In verschiedenen Forschungsprojekten, die das Lösen von kategorialen und gestaltenden Problemen zum Inhalt haben, werden Wirkung und Leistungsfähigkeit des Instruktionsdesigns getestet, mit besonderem Blick auf die Repräsentation von Wirklichkeit in multimedialen Lernumgebungen. Abschließend soll die Nützlichkeit multimedialer Lernumgebungen in bezug auf die menschliche Problemlösekompetenz aufgezeigt werden. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.05.2013
CitationDijkstra, Sanne; Holsbrink-Engels, Geralien: Research on instruction in multimedia learning environments. Design and effects - In: Unterrichtswissenschaft 27 (1999) 1, S. 78-96 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-77298 - DOI: 10.25656/01:7729
export files

share content at social platforms