search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Physikunterricht - an den Interessen von Mädchen und Jungen orientiert
Parallel titlePhysics instruction - based on girls' and boys' interests
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 23 (1995) 2, S. 107-126 ZDB
Document  (1.099 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es wird über zwei aufeinander aufbauende Studien berichtet, die sich (1) mit der Erhebung der Interessen an Physik bzw. am Physikunterricht und (2) mit der im Rahmen eines BLK-Modellversuchs durchgeführten Umsetzung der Ergebnisse der ersten Studie im Physikanfangsunterrichts (7. Schuljahr) befassen. Es wird gezeigt, dass das aus der Interessenstudie abgeleitete Unterrichtskonzept Mädchen in ihrer kognitiven Entwicklung und in ihrem auf Physik bezogenen Interesse und Selbstvertrauen fördert, ohne die Jungen zu benachteiligen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Results of two consecutive studies are reported concerning (1) the assessment of students interests in physics and in physics as a school subject, respectively, and (2) the effects of a physics curriculum for beginners (seventh grade) oriented at the results of the first study. It will be shown that the intervention has favorable effects (without negative side effects on the boys) on the cognitive development of girls, as well as on their interest and self concept concerning physics learning. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.09.2013
CitationHäußler, Peter; Hoffmann, Lore: Physikunterricht - an den Interessen von Mädchen und Jungen orientiert - In: Unterrichtswissenschaft 23 (1995) 2, S. 107-126 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81243 - DOI: 10.25656/01:8124
export files

share content at social platforms