details
Original Title |
Ein multimediales Trainingstool zur Förderung der Differenzierungsfähigkeit von Gesprächsinhalten |
---|---|
Parallel title | A multimedia trainingstool for the advancement of the ability for differentiation of communicative contents |
Authors | Henninger, Michael; Mandl, Heinz; Pommer, Mona |
Source | Unterrichtswissenschaft 22 (1994) 3, S. 203-214 |
Document | full text (772 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kommunikation; Multimedia; Lernforschung; Gespräch; Tagung |
sub-discipline | General Educational Science Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1994 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der vorliegenden Studie wird der Frage nachgegangen, wie ein Aspekt der Kommunikationsfähigkeit, die Differenzierungsfähigkeit von Gesprächsinhalten gefördert werden kann. Die Förderung erfolgte mit Hilfe der multimedialen Lernumgebung CaiMan. Es wurde angenommen, dass der Grad der Authentizität der Lernumgebung einen Einfluss auf die Differenzierungsfähigkeit hat. Die Ergebnisse der Selbsteinschätzung und des Expertenrating dokumentieren einen signifikanten Anstieg der Differenzierungsfähigkeit. Ein hohes Maß an Authentizität wirkt sich positiv auf die subjektiv wahrgenommene, nicht jedoch auf die von Experten beurteilte Veränderung der Differenzierungsfähigkeit aus. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The present study focuses on the question, how a certain aspect of communication competence - the ability for differentiation of communicative contents - could be advanced. For the advancement we used the multimedia learning environment CaiMan. It has been supposed that the degree of authenticity has an effect on the ability for differentiation. The results show a significant improvement of this ability. A high degree of authenticity results in a positive change in the subjective perception of the ability for differentiation but not for a positive effect for the expert rating of the ability for differentiation. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1994 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.09.2013 |
Citation | Henninger, Michael; Mandl, Heinz; Pommer, Mona: Ein multimediales Trainingstool zur Förderung der Differenzierungsfähigkeit von Gesprächsinhalten - In: Unterrichtswissenschaft 22 (1994) 3, S. 203-214 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81521 - DOI: 10.25656/01:8152 |