details
Original Title |
Kooperatives Lernen in multimedialer Lernumgebung. Eine Pilotstudie im Feld der beruflichen Weiterbildung |
---|---|
Parallel title | Cooperative Learning in a Multimedia Learning Environment - A Pilot Study in the Field of Professional Further Education |
Authors | Strittmatter, Peter; Hochscheid, Ulrike; Jüngst, Karl Ludwig; Mauel, Dirk |
Source | Unterrichtswissenschaft 22 (1994) 4, S. 334-352 |
Document | full text (1.534 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Methode; Lernen; Soziale Qualifikation; Lernziel; Computerunterstützter Unterricht; Berufsbildung; Schlüsselqualifikation; Fortbildung; Bundesrepublik Deutschland |
sub-discipline | Adult Education / Further Education Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1994 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ausgehend von verschiedenen kooperativen Lernmodellen wurden Annahmen im Leistungs-, interpersonalen und affektiven Bereich bezüglich kooperativen Lernens am Computer untersucht. Versuchspersonen waren erwachsene Lerner beiderlei Geschlechts, die ein multimediales Lernprogramm als berufliche Weiterbildungsmaßnahme bearbeiteten. 50 Vpn nahmen an der Kooperationsbedingung teil, während 25 Vpn in der gewohnten Individualbedingung als Kontrollgruppe dienten. Entsprechend unserer Annahmen zeigte sich ein Vorteil der Kooperationsbedingung beim computerunterstützten Lernen, der durch instruktionstechnische Änderungen und Kooperationsstrategien vermutlich verbesserungsfähig ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Based on cooperative learning models the present study investigated the special effects of performance, interpersonal relations and affective variables in a computer-based cooperative learning environment. Subjects were male and female adults, studying a multimedia learning program as professional training. There were 50 subjects working in cooperative settings, while 25 subjects worked individualized as control group. According to our assumptions the subjects benefit from being paired. There seems to be a further profit in cooperative learning by changing instructions and cooperative strategies. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1994 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.09.2013 |
Citation | Strittmatter, Peter; Hochscheid, Ulrike; Jüngst, Karl Ludwig; Mauel, Dirk: Kooperatives Lernen in multimedialer Lernumgebung. Eine Pilotstudie im Feld der beruflichen Weiterbildung - In: Unterrichtswissenschaft 22 (1994) 4, S. 334-352 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81590 - DOI: 10.25656/01:8159 |