search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Interaktionen zwischen Jungen und Mädchen im Hochland der matrilinearen Minangkabau
Parallel titleInteractions between boys and girls in the matrilineal Minangkabau-Culture
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 22 (1994) 4, S. 364-376 ZDB
Document  (808 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag wird eine kulturkontrastive Vergleichsstudie zu den vorliegenden Interaktionsstudien aus dem europäisch-nordamerikanischen Raum vorgestellt. Die bislang vorliegenden schulischen Interaktionsstudien belegen deutlich eine diskrepante Beteiligung der Geschlechter am Unterrichtsgeschehen - gemessen an der Häufigkeit verbaler Teilnahme am Unterrichtsgespräch - zugunsten der Mädchen. Hier wurde der Reutlinger Beobachtungsbogen unterrichtlicher Interaktionen modifiziert und als Untersuchungsinstrument für die Überprüfung der Interaktionsdiskrepanz in einer als nicht-patriarchal geltenden Kultur in West-Sumatra eingesetzt. Die Ergebnisse zeigen erwartungswidrig trotz der kulturellen Bedingungen in West-Sumatra auch dort eine deutliche Dominanz der Jungen in den unterrichtlichen Interaktionen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In this article a culture-contrasting study, supporting existing interaction studies, made in the European and North-American area, will be introduced. Already existing school interaction studies clearly prove a discrepant participation of gender in classroom acitvities - measured with the frequency of verbal participation in lesson communication - favouring boys. Here the Reutlinger observation paper for school interactions was modified and used as an Instrument of research for supervising interaction discrepancies in a culture estimated as non-patriarchal, namely in West-Sumatra. In contrast to expectations results show that - in spite of the cultural circumstances in West-Sumatra - a clear dominance of boys in the classroom interactions can be found even there. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.09.2013
CitationKaiser, Astrid: Interaktionen zwischen Jungen und Mädchen im Hochland der matrilinearen Minangkabau - In: Unterrichtswissenschaft 22 (1994) 4, S. 364-376 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81617 - DOI: 10.25656/01:8161
export files

share content at social platforms