search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lernstrategien: Konzepte, Methoden und Befunde
Parallel titleLearning strategies: Concepts, methods, and results
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 21 (1993) 4, S. 291-311 ZDB
Document  (1.349 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag befasst sich mit drei grundsätzlichen Fragestellungen der neueren Lernstrategieforschung: (1) die theoretische Verankerung verschiedener Varianten des Begriffs Lernstrategie, (2) typische Verfahrensweisen zur Erfassung bzw. Messung von Lernstrategien und (3) aktuelle Themengebiete der empirisch-pädagogischen Forschung. Es wird die These vertreten, dass hinter den verschiedenen Konzepten, Methoden und Forschungsansätzen zum Teil ganz unterschiedliche Forschungs- und Denkrichtungen stehen, deren Implikationen für Theoriebildung und Praxis oft nicht richtig erkannt werden. Im Hinblick auf die zukünftige Forschung werden einige theoretische und methodische Überlegungen angestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article describes three fundamental aspects of recent research about learning strategies: (1) the theoretical background of various concepts of learning strategies, (2) typical methods for measuring learning strategies, and (3) actual themes of educational research. The article argues that behind the different concepts, methods, and approaches one can find different research traditions. The implications of these different research traditions often were not recognized. For further research some theoretical and methodical reflections were discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication15.10.2013
CitationKrapp, Andreas: Lernstrategien: Konzepte, Methoden und Befunde - In: Unterrichtswissenschaft 21 (1993) 4, S. 291-311 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81929 - DOI: 10.25656/01:8192
export files

share content at social platforms