details
Original Title |
Gleichgeschlechtliche Orientierungen von Mädchen und Jungen. Eine Herausforderung an die Pädagogik |
---|---|
Parallel title | Homosexual orientation of girls and boys. A challenge to education |
Author | Schmauch, Ulrike |
Source | Rendtorff, Barbara [Hrsg.]; Prengel, Annedore [Hrsg.]: Kinder und ihr Geschlecht. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2008, S. 73-88. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 4) |
Document | full text (292 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Befragung; Interview; Bedürfnis; Jugendpsychiatrie; Kinderpsychiatrie; Jugendalter; Kindheit; Orientierung; Homosexualität; Sexualität; Zärtlichkeit; Pädagoge; Betreuung; Empfehlung; Entwicklung; Praxis; Theorie; Erzieher; Mädchen; Deutschland |
sub-discipline | Gender Studies and Education Educational Psychology |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-86649-181-6; 9783866491816 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Die Autorin geht der Frage nach, wie pädagogische und therapeutische Fachkräfte Heranwachsende, die sich homosexuell entwickeln, unterstützen können. Dabei nähert sie sich dem Thema gleichgeschlechtlicher Orientierungen in der Kindheit von drei Seiten: zunächst auf theoretischem Wege, dann durch einen Bericht über Gespräche mit psychosozialen Fachkräften und schließlich durch eine Hinwendung zu pädagogischer Praxis. Die Ausführungen im ersten Teil dienen dazu, den praxisbezogenen Anregungen einen theoretischen Rahmen zu geben. Durch die Erkundungen im zweiten Teil wird verdeutlicht, in welcher Weise die fachliche Haltung zur Homosexualität die Art der Wahrnehmung und des Handelns prägt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author explores how girls and boys who are in the process of homosexual development can be supported by qualified practitioners in the field of education, pedagogics and childen's psychotherapy. The issue of homosexual orientation during childhood is approached at three levels: first by discussing theoretical concepts, then by reporting interviews conducted with professionals from the fields of child psychotherapy, pediatric psychiatry and day-care, finally by dealing with problems in pedagogical structures. The theoretical discussion is based on results of new psychoanalytic and sexual scientific research and serves as a framework for practical problems and suggestions. The interviews show how professional attitudes towards homosexuality do influence the way of perception and pedagogical acting. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Kinder und ihr Geschlecht |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 11.10.2013 |
Citation | Schmauch, Ulrike: Gleichgeschlechtliche Orientierungen von Mädchen und Jungen. Eine Herausforderung an die Pädagogik - In: Rendtorff, Barbara [Hrsg.]; Prengel, Annedore [Hrsg.]: Kinder und ihr Geschlecht. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2008, S. 73-88. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 4) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-82133 - DOI: 10.25656/01:8213 |